Att resa med Diabetes

Jag är ju Typ 1 Diabetiker som bär en Insulinpump i stort sätt tjugofyra timmar om dygnet, året runt förutom i korta stunder för jag klarar mig utan pump/insulin i max två timmar innan jag får ketoner och börjar må dåligt och kräks. Ketoner är farligt och går det för långt innebär det att man avlider.

En Insulinpump, CGM och en blodsockermätare (Bild från Medtronic)

Förutom en Insulinpump så har jag en liten ”plupp” (som jag kallar den) eller CGM på framsidan av någondera lår. Den mäter och skickar mitt blodsocker till pumpen för rätt dosering av insulin eller för att insulinpumpen ska stoppa insulindoseringen innan jag får för lågt blodsocker och/eller hamnar i en insulinkoma.

Att ha diabetes är ett fulltidsjobb där du aldrig kan ta semester och ingen dag är den andra lik

I år var det första gången jag reste utomlands till Grekland så semster vart det ju och man får hela tiden vara beredd på att smärre problem uppstår så det gäller att ha en rejäl uppsättning med tillbehör som krävs för att man ska kunna leva ett någorlunda normalt liv.

Det har aldrig varit några problem under mina tidigare resor att ta med sig insulinsprutor och kanyler genom tullen men med en Insulinpump är det lite krångligare.

Ett intyg om att jag har på alla dessa sakerna hade jag också med mig (Det kan man få utav sitt Diabetesteam där man får sin vård) men det behövde jag aldrig visa.

Nu bär jag ju en känslig Insulinpump och hans kamrat ”pluppen” eller en CGM (En sensor som sitter under huden och en sändare som skickar informationen till insulinpumpen) och dessa saker gör det lite knepigare när man ska passera säkerhetskontrollen.

Visar man upp sin Insulinpump i god tid så är personalen i säkerhetskontrollen på flygplatserna hjälpsamma

Man får säga till att man bär Insulinpump och en CGM, stoppa doseringen och koppla loss pumpen från kroppen och ge dom till Säkerhetspersonalen och se till som dom inte tar dessa igenom någon ”detektor båge” utan att dessa liksom en själv får passera på sidan om.

Man måste också ta fram sin extra diabetes-packning (som man har i sitt handbagage) med alla dom extra delar som kan komma att behövas (insulin, infusionset, sensorplattor för CGM +, ”skyddstejpgrejjor” man sätter över sin CGM plus insulinsprutor och kanyler) och visar upp dessa saker som också passerar vid sidan om den vanliga säkerhetskontrollen.

Dom körde (i mitt fall) ett ”swab test” där dom torkar ytorna på sakerna för att se så att det inte är något lurt man bär med sig och sedan är det klart och säkerhetskontrollen är över.

Jag har alltid en till uppsättning min diabetes kräver i mitt vanliga inlämnade bagage utifall ett av mina bagage skulle skadas eller försvinna. Det är bättre att packa för mycket än för lite (Denna gången så var jag lite för snål med skyddstejpen man sätter över CGM’en och fick därför byta sensorpattan två gånger under veckan i Grekland)

Skulle säkerhetspersonalen vilja att man ska passera en ”vanlig” säkerhetskontroll så får man förklara att den medicinska utrustningen man bär inte klarar av starka magnetiska fält, begära en manuell säkerhetskontroll och visa upp sitt intyg från sitt diabetesteam)

Slutligen, Jag fick en reservlånepump utav Medtronic att ha med mig på resan (Uppstarten av en sådan med CGM tar dock två dagar att synka ihop med pumpen) och det gick mycket smidigare att passera säkerhetskontrollen på flygplatsen i Chania (förmodligen för att det var en mindre Flygplats) än det gjorde på Arlanda där det var betydligt mer folk.

Lycka till på er nästa resa och glöm inte bort att dubbelkolla och att packa mer än vad du behöver för du vet aldrig vad som händer under semestern.

ingels

I'm a geek at heart who goes all out for the things I like and find interesting. Got his first home computer at an early age (A Commodore 64) and since that day has loved spending his time behind a keyboard. Worships Cthulhu and that might tell you a little about how he views the world in the grand scheme of things.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.